Piła - STOP! Kontrola drogowa!
Wszystkie osoby posiadające prawo jazdy, powinny wiedzieć jak zachować się podczas rutynowej kontroli drogowej. Tyle teoria. W praktyce okazuje się, że kierowcy bardzo często nie wiedzą jak zachować się w trakcie jej trwania i bardzo często popełniają podobne błędy. Poniżej kilka rad dotyczących przedmiotowej problematyki.
Sygnał do zatrzymania się i poddania kontroli może być wydany poprzez funkcjonariusza idącego pieszo, przebywającego w / na pojeździe (samochodzie, rowerze, lecącego helikopterem itp.)
Jakich sygnałów używa się do zatrzymania do kontroli:
W warunkach dostatecznej widoczności umundurowany policjant daje sygnał do zatrzymania tarczą („lizakiem”) lub ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności daje sygnał latarką ze światłem czerwonym lub tarczą ze światłem czerwonym / odblaskowym.
Funkcjonariusz nieumundurowany może zatrzymać nas tylko na terenie zabudowanym, a sygnał do zatrzymania daje za pomocą tarczy ze światłem czerwonym / odblaskowym lub latarki ze światłem czerwonym. Sygnał do poddania się kontroli drogowej może być wydawany z jadącego radiowozu. Używa się w tym celu urządzeń nagłaśniających lub sygnalizacji świetlnej.
Zdarza się również, że policjant dla zwrócenia większej uwagi używa gwizdka lub urządzenia nagłaśniającego. Miejsce zatrzymania może być również opatrzone znakiem: Stój - kontrola drogowa.
Miejsce zatrzymania:
Miejsce to wyznacza funkcjonariusz. Nie powinno ono stwarzać zagrożenia i utrudniać ruchu innym uczestnikom. Dlatego możliwe jest, że policjant nakaże jechać za radiowozem w celu dojechania do takiego miejsca. Oczywiście nie stosuje się tej zasady w przypadkach pościgów lub bezpośrednio zagrażających innym uczestnikom ruchu.
Przeprowadzanie kontroli:
Jeśli zostałeś zatrzymany do kontroli to:
- Zatrzymaj się w miejscu wyznaczonym.
- Uchyl szybę, połóż ręce na kierownicy.
- Nie wychodź z pojazdu! Nie wyłączaj silnika chyba, że zostaniesz o to poproszony przez funkcjonariusza.
- Poczekaj, aż funkcjonariusz przedstawi się (poda stopień, imię i nazwisko), przedstawi przyczynę zatrzymania. Funkcjonariusz umundurowany nie ma obowiązku wylegitymowania się (ale możesz go o to poprosić), natomiast nieumundurowany zawsze musi się wylegitymować (umożliwiając Ci dokładne przeczytanie danych personalnych, stopnia i organu wydającego dokument).
- Czekaj na polecenia funkcjonariusza. Prawdopodobnie pierwsze o co zostaniesz poproszony to dokumenty potrzebne do kierowania pojazdem (prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dowód ubezpieczenia. OC).
- Funkcjonariusz może poprosić Cię (i pasażerów) o opuszczenie pojazdu w celu kontroli osobistej i/lub kontroli pojazdu. Pojazd może być kontrolowany pod względem przewożonych towarów lub określenia stanu technicznego (policjant w tym celu ma prawo do kierowania Twoim samochodem, by sprawdzić działanie podstawowych układów pojazdu).
- Możesz zostać poproszony do radiowozu, ale tylko w uzasadnionych przypadkach. Są to: udzielenie pomocy rannemu lub choremu, doprowadzenie do komisariatu, izby wytrzeźwień lub szpitala, poddanie badaniu na zawartości w organizmie alkoholu lub innych niedozwolonych środków, odtworzenie przebiegu zarejestrowanego wykroczenia, przeprowadzenie czynności procesowych.