Oszuści nadal podszywają się pod pracowników banków
Apelujemy o ostrożność! W ostatnim czasie oszuści po raz kolejny podszywają się pod pracowników banków. Przypominamy, ze wykorzystując obecną technologię przestępcy są w stanie zadzwonić do swoich ofiar wyświetlając rzeczywisty numer infolinii banku. Każde ich działanie bazuje na emocjach swoich potencjalnych ofiar. Zachęcamy do obejrzenia nagrań pokazujących przykładowe działania przestępców i przestrzegamy przed pochopnym działaniem!
Metod, jakie stosują przestępcy jest wiele. Jedną z nich jest vishing czyli oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Tutaj z kolei przestępcy najczęściej podszywają się pod pracowników banków.
Zobacz po krótce jak przestępcy wykradają nasze oszczędności. Spot zrealizowany przez funkcjonariuszy pilskiej jednostki:
Jak do tego dochodzi?
W każdym z przypadków schemat działania jest bardzo zbliżony. Przestępcy za pośrednictwem bramki internetowej są w stanie zmienić wyświetlany numer na ten, który jest wykorzystywany przez dany bank. Podczas kontaktu telefonicznego podają się za pracownika banku i informują o konieczności uzyskania potwierdzenia zlecenia dużego przelewu. W ten sposób wywołują u swoich ofiar strach oraz lęk przed utratą oszczędności. W dalszej części rozmowy m. in. nakłaniają do zainstalowania programu antywirusowego, który tak naprawdę służy do przekazywania zdalnego pulpitu oraz zapewnia dostęp do urządzenia. W ten sposób przestępcy mogą wejść w posiadanie danych dostępowych do bankowości elektronicznej. Mogą również informować swoje ofiary, że oszczędności na koncie są zagrożone przez cyberataki hakerskie i należy je jak najszybciej przelać na bezpieczne konto, które tak naprawdę jest kontem przestępców.
Jak się uchronić?
- Nie podejmuj żadnych działań pod wpływem emocji i presji czasu.
- Bank, ani policja nie będzie prosić o podanie Twoich danych, haseł do logowania czy danych kart płatniczych.
- Włącz weryfikację dwuetapową.
- Zweryfikuj rozmówcę i potwierdź przedstawianą historię u źródła (np. odwiedzając placówkę banku lub dzwoniąc na prawdziwą infolinię)
- Nie wykonuj poleceń usłyszanych w słuchawce.
- Nie podawaj informacji, które mogą posłużyć do autoryzacji (np. imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce itp.)
- Bądź nad wyraz ostrożny i nieufny w stosunku do osób, które słyszysz w słuchawce swojego telefonu.
Jak może wyglądać taka rozmowa?
Zobacz film opracowany przez stołecznych policjantów:
Zobacz film przygotowany przez policjatnów z Lubina:
sierż. szt. Wojciech Zeszot