Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Piła - bezpiecznie na drodze

Data publikacji 26.03.2010

prJak co roku wraz z nadejściem wiosny na naszych drogach pojawia się więcej pieszych, rowerzystów oraz motocyklistów. Dla nich przypominamy kilka podstawowych przepisów ruchu drogowego oraz porad.

Pieszy w terenie zabudowanym  powinien poruszać się po chodniku, pamiętając również, że nie jest to miejsce do zabawy. Przechodząc przez jezdnię korzystamy z miejsc do tego wyznaczonych. Pamiętamy o kontrolowaniu jezdni z lewej strony a następnie z prawej. Do przeciwległej krawędzi idziemy najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni. Nie przebiegamy!

Poza terenem zabudowanym poruszamy się poboczem. Idziemy lewą stroną drogi – po poboczu lub jezdni tak, aby widzieć nadjeżdżające z przeciwka pojazdy. Jeżeli jest kilku pieszych to idziemy gęsiego jeden za drugim.

Według przepisów samodzielna jazda rowerem po drodze publicznej, dozwolona jest dla dzieci i młodzieży w wieku od ukończenia 10 roku życia do lat 18 oraz po obowiązkowym uzyskaniu Karty Rowerowej. Rowerem można jeździć bez Karty Rowerowej po drodze publicznej (oczywiście, jeżeli jeszcze nie ma się ukończonych 10 lat) tylko pod opieką osoby dorosłej.

Dużo bezpieczniejsza jest jazda rowerem w KASKU NA GŁOWIE!!!

Do jazdy motorowerem upoważnia Karta Motorowerowa, którą można uzyskać po osiągnięciu 13 lat, obowiązuje do 18 roku życia. Jazda na motorowerze w KASKU OCHRONNYM jest OBOWI¡ZKIEM!!!

W Polsce na drogach, kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny, co oznacza, że rowerzyści w mieście /obszar zabudowany/, powinni jechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Poza miastem powinni poruszać się prawym poboczem. W przypadku, gdy pobocze jezdni nie nadaje się do jazdy, a ruch pojazdów utrudniałby poruszanie się pieszych, rowerzyści i motorowerzyści mogą korzystać z jezdni.

Rowerzyście i motorowerzyście zabrania się: jazdy po drodze przeznaczonej tylko dla pieszych np. po chodniku

• jazdy obok innego uczestnika ruchu na jezdni
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach
  • czepiania się pojazdów bezpośrednio lub za pomocą linki
  • jazdy wzdłuż po przejściach dla pieszych

Zwracamy się również z apelem do rodziców, opiekunów aby przypilnowali dzieci w trakcie zabaw na podwórku, placu zabaw szczególnie tam, gdzie w pobliżu jest ulica.