Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

Czy rowerzysta może jechać po chodniku jeśli opiekuje się dzieckiem poniżej 10 roku życia, które przewozi w przyczepce rowerowej?

Nie może, ponieważ przepis wyraźnie stanowi, iż korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem  jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem. A zatem musi być spełniony warunek kierowania przez dziecko rowerem. Z dzieckiem przewożonym w przyczepce lub w foteliku,  trzeba jeździć po drodze dla rowerów a jeśli jej nie ma lub nie ma możliwości korzystania z niej, to należy poruszać się poboczem lub jezdnią.

Jeśli chodzi o wyjątki od tej zasady to oprócz ww. sytuacji korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone gdy:

- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,

- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),

Rowerzysta, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.


Czy w autokarze trzeba mieć zapięte pasy bezpieczeństwa?

Jeśli autokar wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa zarówno kierowca jak też pasażerowie muszą mieć je zapięte.

Art. 39  Prawa o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy.

2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:

1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;

2) kobiety o widocznej ciąży;

3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;

4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;

5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;

5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;

6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;

6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych;

7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;

8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;

9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim;

10) dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M2 i M3;

11) dziecka przewożonego na zasadach przewidzianych w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138, z 2013 r. poz. 1421 i 1650, z 2014 r. poz. 1863 oraz z 2016 r. poz. 1948)

Kierowca autobusu jest obowiązany do poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, chyba że grupa została o tym poinformowana przez kierownika wycieczki. Informacje o obowiązku zapinania pasów można również przekazać za pomocą urządzenia audiowizualnego lub znaku umieszczonego w widoczny sposób przy każdym miejscu siedzącym.

Osoby, których dotyczy przeciwwskanie do zapinania pasów powinny posiadać ważne zaświadczenie lekarskie. Zaświadczenie to musi być imienne. Jednak z treści zaświadczenia nie musi wynikać przyczyna przeciwwskazania.

Czy dziecko w samochodzie osobowym zawsze należy przewozić w foteliku bezpieczeństwa ?

W samochodzie osobowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu przewozimy w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:

- masą i wzrostem dziecka oraz  właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Czy są sytuacje, które pozwalają na przewożenie dziecka bez fotelika bezpieczeństwa?

Zezwala się na przewożenie na tylnym siedzeniu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Można również na tylnym siedzeniu samochodu przewozić trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje pozostałych dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

W jaki sposób można przewozić dziecko na przednim siedzeniu samochodu?

Dziecko, które ma mniej niż 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu może jechać wyłącznie w foteliku lub innym urządzeniu przytrzymującym dzieci. Przy czym nie można przewozić w foteliku dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna.

Czy rowerzysta, tak jak kierowca samochodu, powinien mieć ubezpieczenie OC ?

Rowerzysta nie ma obowiązku posiadania polisy ubezpieczeniowej jednak osoby, które często korzystają z roweru powinny we własnym interesie zadbać o ubezpieczenie.

Podstawową formą zabezpieczenia jest OC w życiu prywatnym. To ubezpieczenie dobrowolne, które uchroni rowerzystę przed pokryciem z własnej kieszeni kosztów np. wymiany zniszczonego przez niego lusterka w cudzym samochodzie. Przed zakupem ubezpieczenia należy sprawdzić jego sumę gwarancyjną, czyli limit kosztów, do którego odpowiada ubezpieczyciel. Tańsze ubezpieczenia OC zakładają relatywnie niższe sumy, natomiast wyższa cena oznacza najczęściej wyższy limit ochrony.

Rowerzyści częściej niż sprawcami, bywają ofiarami wypadków. Dlatego warto rozważyć zakup ubezpieczenia NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków). Dzięki niemu rowerzysta otrzyma odszkodowanie z tytułu poniesionego uszczerbku na zdrowiu, czy świadczenie za pobyt w szpitalu.

Kolejną kwestią, psującą radość z wycieczek rowerowych, są kradzieże jednośladów. Dlatego ubezpieczyciele oferują, podobnie jak kierowcom aut, ubezpieczenie casco. – Decydując się na casco, trzeba zapoznać się szczegółowo z jego zakresem. Polisy obejmują zazwyczaj ubezpieczenie od rabunku, czy uszkodzenia roweru w wyniku wypadku. Rzadziej znaleźć można ubezpieczenia od kradzieży.

Dodatkowo rowerzyści mogą skorzystać z assistance, które obejmuje m.in. przewóz i naprawę uszkodzonego roweru, transport medyczny czy wizytę lekarza i pielęgniarki.

Źródło –Polska Izba Ubezpieczeń


 

Czy osoba pełnoletnia, która ukończyła 18 rok życia po wejściu ustawy o kierujących pojazdami musi obowiązkowo podczas jazdy na drodze publicznej posiadać kartę rowerową?

Osoba pełnoletnia nie musi posiadać karty rowerowej podczas jazdy po drodze publicznej, co nie zwalnia jej z obowiązku przestrzegania przepisów prawa wynikających z "kodeksu drogowego" i odpowiedzialności za popełnione wykroczenia. Zgodnie z art. 7 ustawy o kierujących pojazdami dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania rowerem i wózkiem rowerowym - jest karta rowerowa lub prawojazdy kat. AM, A1, B1 lub T - w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat.
 
Kto ma pierwszeństwo, gdy z dwóch stron nadjadą w tym samym czasie pojazdy uprzywilejowane?

Przepisy nie określają hierarchii przejazdu pojazdów uprzywilejowanych w przypadku potrzeby przecięcia się ich kierunków ruchu. Sytuacja taka w praktyce występuje raczej sporadycznie, chociaż ma prawo zaistnieć. Kierowcy tych pojazdów powinni zachować się zgodnie z przepisami o pierwszeństwie przejazdu. Nie wykluczone, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym innym niż karetka pogotowia umożliwi przejazd karetce w pierwszej kolejności wbrew zasadom, jednak nie wynika to z przepisów, a raczej ze zdrowego rozsądku. Każdy kierowca wie do jakiego jedzie zdarzenia i jest w stanie ocenić potrzebę ,,zwłoki”. Ponadto należy podkreślić, że każdy z kierujących jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, a w razie potrzeby również się zatrzymać.
W przypadku, gdy na skrzyżowaniu znajduje się osoba kierująca ruchem, kierujący pojazdem uprzywilejowanym ma obowiązek zastosować się do poleceń i sygnałów przez nią dawanych.  
 
Jakiego typu urządzenia elektroniczne do badania stanu trzeźwości używa Policja?
 
Urządzenia elektroniczne służące do pomiaru zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu będące w posiadaniu Policji to:
 
1.      Alco-sensor IV   prod. INTOXIMETERS – USA,
2.      Alkotesty serii 7410 prod. DRÄGER – NIEMCY
3.      Alkotesty prod. ALCOQUANT – NIEMCY
4.      Alkometry prod. AWAT – POLSKA
5.      Alkomaty prod. SIEMENS - NIEMCY
6.      AlcoBlow
 
Do jakiej kategorii użytkowników dróg należy zakwalifikować osobą poruszająca się na rolkach, (deskorolce)?
 
Przepisy ruchu drogowego nie definiują wprost pojęcia osoby poruszającej się na rolkach,czy deskorolce dlatego też należy dokonać interpretacji obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 2 pkt 18 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) pieszym jest cyt. ,,... osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonująca na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszająca się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej”.
Kierującym z kolei jest cyt. ,,..osoba, która kieruje pojazdem...”.
Z definicji tych wynika, że osoba poruszająca się na rolkach(deskorolce) nie kieruje żadnym pojazdem, lecz znajduje się na drodze poza pojazdem i nie wykonuje na niej żadnych czynności. Należy zatem uznać, że osoba poruszająca się na rolkach (deskorolce) jest pieszym w myśl powyższej definicji. W związku z powyższym jej zachowanie na drodze powinno być zgodne z art.11 ust.1 cyt. ,,pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.”
Problem jest jednak nieco bardziej złożony, albowiem osoba na rolkach (deskorolce) porusza się ze znacznie większą prędkością, aniżeli idący po chodniku pieszy, czy jadący dziecinny rowerek. Pieszy idąc po chodniku ma prawo przypuszczać, że wokoło niego wszyscy inni piesi poruszają się z podobną prędkością, a nawet przypadkowa ,,kolizja” z innym pieszym nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji. Zupełnie inaczej sytuacja wyglądać będzie, gdy na chodniku niespodziewanie dojdzie do kontaktu pomiędzy rozpędzonym ,,rolkarzem” a osobą pieszego. Opisana sytuacja w przeszłości miała wielokrotnie miejsce prowadząc do poważnych obrażeń ciała pieszych. Dlatego też policjanci w zgodzie z prawem podejmują interwencję w stosunku do osób poruszających się na rolkach (deskorolkach), które swoim zachowaniem stwarzają realne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Sama jazda na rolkach (deskorolce) nie stanowi wykroczenia i jest dopuszczalna. Dopiero wówczas, gdy osoba swoją jazdą stwarza zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego dla innych osób, w tym również dla pieszych, możemy mówić o podstawie do podjęcia interwencji przez policjantów. W takim przypadku w zależności od oceny sytuacji faktycznej funkcjonariusze mogą poprzestać na środkach oddziaływania wychowawczego i zastosować pouczenie, ale mogą również nałożyć mandat karny w wysokości od 20-500zł.
Zbiór wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji zawiera rozdział XI Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń ( Dz. U. Nr 12 poz. 114 z późn. zm.), natomiast przepisy związane z postępowaniem mandatowym znajdują się w rozdziale 17 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia ( Dz. U. Nr 106 poz. 1148 z późn. zm.).
 
 
Czy wolno poruszać się w Polsce samochodem w kolorze chromu (prawie jak lustro)?

W obecnych uregulowaniach prawnych związanych z ruchem pojazdów na drodze brak jest odniesienia do kryteriów jakim powinien odpowiadać kolor nadwozia pojazdu samochodowego z wyjątkiem określonych specyficznych grup pojazdów ( niektóre pojazdy uprzywilejowane, pojazdy pomocy drogowej itp.).
Należy jednak podkreślić, że art. 66 ust. 1 pkt.1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) nakazuje, aby pojazd uczestniczący w ruchu był tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu zarówno osób nim jadących, jak i innych uczestników ruchu. Wygląd nadwozia pojazdu na załączonym zdjęciu, nasuwa uzasadnione przypuszczenie, iż odbijające się promienie światła mogą oślepiać innych użytkowników ruchu stwarzając realne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Czy fakt, że nie dokonałem wymiany prawa jazdy na nowy druk oznacza że utraciłem uprawnienia do kierowania?
 
Kierowanie bez ,,nowego” prawa jazdy nie oznacza, że kierujący utracił uprawnienia do kierowania pojazdem. Oznacza jednak, że nie dopełnił (formalno-technicznego) obowiązku wymiany dokumentu, wynikającego z art. 150 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późń. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy (Dz.U. Nr 69, poz. 640, zm. z 2002 r., Nr 205, poz. 1736, oraz z 2004 r., Nr 269, poz. 2674). Czyn opisany wyżej będzie traktowany jako wykroczenie z art. 97 k.w., za które przewidziano pouczenie lub mandat w wysokości od 20 zł do 500 zł.
Ponadto informuję, że kierujący pojazdem silnikowym, który pomimo istniejącego wymogu, nie dokonał w wyznaczonym terminie wymiany prawa jazdy, przy ,,pierwszej” kontroli drogowej nie naraża się na usunięcie pojazdu na koszt właściciela w trybie art. 130a ust. 2 pkt 1 lit. "b" prd. Jeśli jednak w trakcie kontroli drogowej kierujący okaże dokument starego wzoru musi się liczyć z zatrzymaniem przez policjanta dokumentu i wydania kierującemu pokwitowania uprawniającego do kierowania pojazdem w ciągu 7 dni.  (art. 135 ust. 1 pkt. 1 lit. d) prd.
W razie kierowania pojazdem po upływie tego terminu, kierujący nie posiada już przy sobie żadnego dokumentu stwierdzającego uprawnienia, a więc wówczas istnieje podstawa do usunięcia.
 
Czy Strażnik Miejski może zatrzymać pojazd będący w ruchu na drodze?
 
Strażnik gminny (miejski) jest upoważniony do zatrzymywania pojazdów, których kierujący nie zastosowali się do zakazu ruchu w obu kierunkach, określonego odpowiednim znakiem drogowym. Może również zatrzymać w związku z reakcją na naruszenie zakazu zatrzymywania lub postoju oraz wobec rowerzystów i motorowerzystów jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów.
Ponadto informuję, że wszystkie uprawnienia strażników gminnych (miejskich) oraz innych organów kontrolnych z zakresu kontroli ruchu drogowego znajdują się w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Z 2005r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) - Dział V, Rozdział I - Uprawnienia Policji i innych organów
 
Czy żandarmeria wojskowa może zatrzymywać do kontroli prywatne pojazdy?
 
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych ( Dz. U. Nr 123, poz. 1353) cyt. ,, 1. Żandarmeria Wojskowa wykonuje zadania należące do jej zakresu działania w Siłach Zbrojnych oraz w stosunku do osób określonych w ust. 2.
2. Żandarmeria Wojskowa jest właściwa wobec:
1) żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową,
2) żołnierzy nie będących w czynnej służbie wojskowej w czasie noszenia przez nich mundurów oraz odznak i oznak wojskowych,
3) pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych:
a) w związku z ich zachowaniem się podczas pracy w tych jednostkach,
b) w związku z popełnieniem przez nich czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary, wiążącego się z tym zatrudnieniem,
4) osób przebywających na terenach lub w obiektach jednostek wojskowych,
5) innych osób niż określone w pkt 1-4, podlegających orzecznictwu sądów wojskowych albo jeżeli wynika to z odrębnych przepisów,
6) osób niebędących żołnierzami, jeżeli współdziałają z osobami, o których mowa w pkt 1-5, w popełnieniu czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary albo też jeżeli dokonują czynów zagrażających dyscyplinie wojskowej albo czynów przeciwko życiu lub zdrowiu żołnierza albo mieniu
7) żołnierzy sił zbrojnych państw obcych, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz członków ich personelu cywilnego, jeżeli pozostają
w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, o ile umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, nie stanowi inaczej.”
Żołnierze ŻW wobec osób wymienionych powyżej, są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia, na zasadach i w trybie określonym w przepisach o postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Realizacja tych zadań odbywa się również poprzez wykonywanie kontroli ruchu drogowego.
Ponadto należy podkreślić, że coraz częściej w ramach współdziałania Policji z ŻW, do służby wystawiane są mieszane patrole, sprawujące również nadzór nad ruchem drogowym. W takich przypadkach dopuszczalnym jest, aby policjant wykonywał czynności związane z pomiarem prędkości i kontrolą drogową, będąc ubezpieczany przez żołnierza ŻW.
 
W jakim zakresie dopuszczalny jest tuning samochodów? Czy są jakieś szczegółowe przepisy?
           
Ogólne wymogi techniczne jakie powinien spełniać pojazd uczestniczący w ruchu znajdują się w art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm). Szczegółowe warunki techniczne dla określonych rodzajów pojazdów są opisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. z 2003r. Nr 32 poz. 262 z późn. zm.).
Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia pojazdu posiadają stosowną homologację, a ponadto właściwości tych urządzeń odpowiadają szczegółowym warunkom technicznym. Na przykładzie tylnych lamp zespolonych można powiedzieć, że w pojeździe mogą być zamontowane lampy np. o innym kolorze klosza, aniżeli fabryczny pod warunkiem, że wstawiona lampa spełnia wymogi homologacyjne, a właściwości świetlne ujęte w szczegółowych przepisach są zachowane.
Przykładem naruszenia prawa będzie z kolei ,,doposażanie” pojazdu np. w dodatkowe lampy, diody itp. wysyłające światło barwy niebieskiej. Katalog lamp w które pojazd może być wyposażony jest ściśle określony i zamknięty.
 
Czy mogę okleić szyby w pojeździe folią przyciemnianą?
           
Odpowiedź na pytanie nie jest jednoznaczna. Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U.z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) w § 8 ust. 5 wskazują m.in., że szyby pojazdu przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. Należy przy tym pamiętać, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki.
 
Nałożenie folii należy również rozpatrywać z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. § 10 cyt. rozporządzenia określa m.in., że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi homologacyjne.
Folia, którą zamierza Pan okleić szybę została poddana zapewne odpowiednim badaniom i przeszła pozytywnie odpowiednie testy lecz jako wyrób samoistny, podobnie jak szyba w Pańskim samochodzie. Po oklejeniu szyby jej pierwotne parametry, które pozytywnie przeszły proces homologacji, ulegną jednak zmianie. Trudno jest oszacować (gdyż takiego badania Pan nie przeprowadzał) jak zachowa się ta sama szyba z naklejoną folią. W grę wchodzi bezpieczeństwo, a nawet życie użytkownika pojazdu w sytuacji zagrożenia. Pytanie jakie się nasuwa, a które powinien Pan uwzględnić to: czy naklejenie folii na szybę umożliwi Panu bezpieczne i szybkie wydostanie się z pojazdu w sytuacji awaryjnej np. pożar?           
           
Kto odpowiada za nie zapięte pasy? Kierujący czy pasażer? Słyszałem, że kierowca odpowiada również za pasażerów?
 
Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego obowiązku nie dopełniła. Ponadto informuję, że niezależnie od mandatu który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem również (dodatkowo) może zostać ukarany mandatem w wys. 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa (art. 45 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908). 
 
Jakie konsekwencję mi grożą jeżeli nie będę miał przy sobie polisy OC?
 
Za kierowanie pojazdem przez osobę nie posiadającą przy sobie wymaganych dokumentów grozi mandat karny w wysokości 50 zł za każdy wymagany dokument, nie więcej jednak niż 250 zł.
Zgodnie z art. 38  pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia, kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać na żądanie uprawnionego organu.
          
Czy słuchając głośnej muzyki w samochodzie popełniam wykroczenie?
 
Przepisy ruchu drogowego nie zabraniają słuchać głośnej muzyki, należy jednak pamiętać o tym, że wywołanie nadmiernego hałasu może być odebrane jako zakłócanie spokoju, porządku publicznego lub spoczynku nocnego, a to z kolei stanowi wykroczenie określone w art. 51 Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 1971 r., Nr 12, poz. 114 z późn. zm.) za które grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Odrębnym i ważnym zagadnieniem jest słuchanie głośnej muzyki w samochodzie w ruchu miejskim – w ten sposób kierujący ogranicza sobie możliwość usłyszenia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego.
 
Skradziono mi prawo jazdy. Czy mogę poruszać się na zaświadczeniu otrzymanym z Policji?
 
Zgodnie z art. 38 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) prawo jazdy zalicza się do tych dokumentów, które kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać na żądanie uprawnionego organu. Zaświadczenie o kradzieży dokumentu wystawione przez jednostkę Policji nie jest dokumentem uprawniającym do kierowania pojazdem. Jest to dokument poświadczający jedynie fakt zawiadomienia Policji o zaistniałym zdarzeniu, lecz nie zastępuje on utraconego dokumentu.
W związku z powyższym  kierowanie pojazdem przez osobę posiadającą przy sobie tylko zaświadczenie o kradzieży dokumentów stanowi wykroczenie z art. 95 Kodeksu wykroczeń.
Zgodnie z poz. 189 tabeli B Załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń ( Dz. U nr 208 poz. 2023), za nieposiadanie przy sobie prawa jazdy może być nałożony mandat karny w wysokości 50 zł.
 
Czy prędkość 40 km/h jest prędkością minimalną z jaką należy poruszać się na autostradzie?
 
Zgodnie z definicją autostrady, jest to droga przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep. Nie oznacza to jednak, że 40 km/h jest prędkością minimalną jaka obowiązuje na autostradzie. Wymóg 40 km/h dotyczy jedynie spełnienia określonych parametrów pojazdów samochodowych, które zamierzają poruszać się autostradą.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) cyt. ,,Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.” Z ust. 2 pkt 1 wynika jednak obowiązek poruszania się z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym.
To kierujący decyduje, jaka prędkość w danych okolicznościach (również na autostradzie) jest bezpieczna, czyli taka, która pozwoli mu na panowanie nad pojazdem w przypadku pojawienia się zagrożenia. To również kierujący musi ocenić czy w danych warunkach prędkość, z jaką jedzie nie powoduje utrudnień dla innych pojazdów. Nie można jednak zapominać o ograniczeniu prędkością dopuszczalną, w tym przypadku 140 km/h dla samochodów osobowych, motocykli oraz sam. ciężarowych o DMC poniżej 3,5 T.
 
Czy jest określone, jak blisko muszę jechać rowerem przy prawej krawędzi jezdni?
 
Zgodnie z art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) cyt. ,,4.  Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.”
Jak wynika z powyższych zapisów ustawodawca nie określił konkretnej odległości od krawędzi w jakiej należy się poruszać jezdnią. To  kierujący decyduje, jaka odległość od prawej krawędzi jezdni w danych okolicznościach jest możliwa i bezpieczna. To również kierujący musi ocenić czy w danych warunkach odległość jaką utrzymuje od krawędzi nie powoduje utrudnień dla innych pojazdów.
 
Czy mogę korzystać z bagażnika do przewożenia  rowerów, zamontowanego z tyłu na pojeździe. Bagażnik częściowo przysłania tylną tablicę rejestracyjną, a z instrukcji montażu wynika, że należy zdemontować tylną wycieraczkę w pojeździe?
 
Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zabrania się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne.
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, należy wskazać, że tablice rejestracyjne powinny być umieszczone w miejscach do tego konstrukcyjnie przeznaczonych i nie mogą być przesłonięte przez bagażnik do przewozu rowerów. Powyższe stanowisko podziela również Departament Dróg i Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, który w tym zakresie wyraził swój pogląd.
Odnosząc się do zdemontowanej wycieraczki tylnej, należy wskazać na przepis art. 66 ust. 2 rd zgodnie z którym cyt. urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
 
Należy podkreślić, że nikt nie kwestionuje legalności samego bagażnika jako produktu, a jedynie sposób jego zamocowania na pojeździe, który powoduje przesłonięcie tablicy rejestracyjnej. W niektórych państwach Europy, w tym w Polsce, dopuszczalne jest używanie tego rodzaju bagażników, pod warunkiem posiadania trzeciej (dodatkowej) tablicy rejestracyjnej montowanej na takim bagażniku.
 
Czy są przepisy, które określają w jaki sposób należy przewozić zwierzęta domowe?

Przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym nie precyzują wprawdzie jak powinien odbywać się przewóz zwierząt domowych, jednak nie oznacza to, że w tym zakresie panuje pełna dowolność. Zgodnie z art. 3 ust. 1 prd ,,Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo, gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie”.
 
Dlatego też poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, którymi warto się kierować podczas przewozu zwierząt :  
Zwierzę nie może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdującym się w pojeździe,
Zwierzę powinno być ulokowane w konkretnym miejscu (nie powinno to być podszybie przednie czy tylna półka),
Zwierzę powinno mieć wyodrębnione miejsce do położenia oraz zapewniony dostęp świeżego powietrza (nie zamykać zwierząt w bagażniku!),
Zwierzę powinno być zabezpieczone przed nagłą zmianą położenia np. podczas gwałtownego hamowania ( dostępne są specjalne pasy bezpieczeństwa dla zwierząt),
Zwierzę nie powinno utrudniać kierowcy kierowania pojazdem,
          -        ograniczać widoczności drogi,
          -        ograniczać łatwego, wygodnego i pewnego dostępu kierowcy do urządzeń służących     kierowaniu, hamowaniu, sygnalizowaniu, oświetlaniu drogi,
Należy pamiętać o postojach w miejscach bezpiecznych pozwalających na załatwienie potrzeb fizjologicznych zwierząt
Większość właścicieli zwierząt domowych potrafi właściwie ocenić i przewidzieć zachowanie swoich ,,pupili” w trakcie podróży środkami transportu drogowego. Zachowanie wyobraźni i zdrowego rozsądku w trakcie przewozu zwierząt domowych winno stanowić generalną zasadę, która pozwoli na bezpieczne przemieszczanie się po drogach.

 

Powrót na górę strony